Een website kan verschillende doelen hebben voor je bedrijf. Wil je producten verkopen, informatie verschaffen of wil je een website inzetten als portfolio? Wanneer je weet waarvoor je een website nodig hebt en het doel heb bepaald is het zaak om gevonden te worden en bezoekers te genereren naar je website toe. We beschrijven in dit artikel een stappenplan met welke stappen je het beste kan uitvoeren wanneer jij van plan bent een website in de lucht te gooien.
Stap 1: Doel van de website
Wat is het doel van je website? Is het puur informatief? Is het een webshop en moeten er dus producten besteld kunnen worden? Is het doel om mensen contact te laten opnemen? Dit zijn essentiële vragen die je moet stellen voordat je begint. Dit bepaald namelijk wat voor website je nodig hebt en op wat voor systeem je website gaat draaien. Voor een webshop kan je bijvoorbeeld beter een ander systeem gebruiken dan voor een informatieve website. Ga dus goed na wat het doel is van je website en wat je er mee wilt bereiken. Vanuit daar bepaal je wat voor CMS systeem je gebruikt. Veel gebruikte CMS systemen voor webshops zijn bijvoorbeeld Magento of Lightspeed. Voor een informatieve websites en bedrijven websites is de meest gebruikte CMS systeem WordPress.
Stap 2: Gevonden worden
Wanneer je website live is, is het belangrijk dat er bezoekers op komen. Deze bezoekers moeten je natuurlijk wel vinden. Dit kan je doen op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan adverteren via social media, adverteren via google (SEA) of ga aan de slag met SEO. SEO staat voor search engine optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Dit betekend dat je er voor zorgt dat je gevonden wordt tussen de niet betaalde zoekresultaten in de zoekmachine van Google. Om hier mee te beginnen is het belangrijk dat je website goed is ingericht, er een duidelijke structuur in je website zit en dat je op de juiste manier pagina’s maakt en schrijft zodat deze gevonden kan worden. Een vooraf bepaalde strategie is hierbij een must. Je kan niet door zomaar wat te doen organische posities verkrijgen. Daarnaast is autoriteit een belangrijk onderdeel binnen organische internet marketing.
Stap 3: Business binnenhalen
Wanneer je uiteindelijk bezoekers op je website hebt is het belangrijk dat deze bezoekers over gaan tot actie. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een aankoop die een bezoeker doet of wanneer iemand zijn of haar gegevens achterlaat. Wanneer een bezoeker over is gegaan tot actie noemt men dit een conversie.
Stap 4: Verbeteren en bijsturen
Je website heeft altijd verbeterpunten. Beschikt je website over de nieuwste functies? De meest aantrekkelijk lay-out? Dit zijn punten die altijd blijven veranderen en altijd belangrijk zijn wanneer je een website hebt. Daarnaast is het altijd zaak om je website te blijven updates, het systeem waarop je draait rolt waarschijnlijk regelmatig updates uit. Net zoals de plugins die je installeert op je pagina. Daarnaast is het ontzettend belangrijk dat je alles veilig opslaat. Hiermee zorg je ervoor dat je altijd back-ups hebt van je website en dat er niets verloren gaat.