Iedereen kan het je vertellen: versgemalen koffie is het lekkerste wat er is op koffie gebied. Niet dat vreselijke instant spul wat je helaas in menig kantoor aantreft. Nee, echte koffiebonen die gemaald worden waar je bij staat en die een heerlijke geur verspreiden. Echte lekkere koffie is een grote boost voor het moraal. Je geeft het signaal af dat je echt om je medewerkers geeft. Wat maakt nou die echte koffie zo aantrekkelijk? En waar komen koffiebonen eigenlijk vandaan? Lees er alles over in dit blog en schaf daarna een grote zak koffiebonen aan!
Koffiebonen: omgeven door legendes
Het is niet meer te achterhalen wie als eerste op het idee kwam van koffiebonen koffie te maken. Er doen hele leuke legendes de ronde, maar wat er van waar is, weet niemand. De leukste is ongetwijfeld die over de herder Kaldi. Hij ontdekte dat zijn geiten na het eten van bepaalde bessen erg opgewonden werden. Hij besloot een paar van die bessen te plukken en te koken. Al gauw vulde zijn hutje zich met een geur die hij nooit eerder had geroken. Nieuwsgierig dronk Kaldi zijn zelf gebrouwde drankje op en ontdekte toen dat de drank hem niet alleen veel voldoening gaf maar dat hij ook veel helderder kon nadenken. En dat ondanks de nogal bittere smaak van de gekookte koffiebonen. Een andere legende verhaalt van een geleerde die vanuit Jemen naar Kaffa reisde en de bessen bereidde tot een drankje dat de tot dan toe in religieuze diensten gebruikte wijn verving. En dan hebben we nog een naar de woestijn verbannen, hongerende man die uit nood de koffiebonen kookte. Welke ook waar is, het zijn leuke anekdotes voor bij de automaat met echte koffiebonen.
Van boon tot drank
Er gaat heel veel werk zitten in het maken van koffie van de koffiebonen. Daar staan we niet altijd bij stil, maar het is een intensief proces. De bonen moeten alleen al acht maanden rijpen en daarna fermenteren. Het wassen en eventueel het malen neemt ook veel tijd. Talloze mensen zijn bezig met een simpel bakje koffie. Geen wonder dus dat het soms wat aan de dure kant is. Het is belangrijk dat de mensen die er al hun energie in steken er een goede prijs voor krijgen. Dankzij hun kunnen wij van echte koffie genieten. En dat is een visitekaartje voor jouw bedrijf: zowel naar de werknemers als naar de klanten. Dus schenken maar.